Назарок

Лідія Іванівна

 

 

 

 

Дата народження: 12.07.1944

Освіта: Вища

Посада: учитель трудового навчання - 22 р.

Загальний  стаж работи -51 р.

У  своїй праці постійно піклююсь о оновленні учбового матеріалу, цілю і завданням якого є найбільш повне відображення ідей національного сприйняття, розвитку свідомості і розуміння того, що працьовитість - найхарактерніша риса нашого народу.

**************************************

1969-1992г - робота в республіці Вірменія.

Заслужений вчитель Вірменії.

МІСТО ЗАКОХАНИХ В ПРАЦЮ

 

Є місто у школі – не схоже на клас,

 

Де виробів різних незмінний багаж,

 

Та Муза натхнення працює невпинно,

 

Даруючи кожному щастя хвилини.

 

Там мрія живе про улюблене діло,

 

Це місто закоханих в працю й умілих.

 

Постійно вирують там творчі ідеї,

 

А витворам рук тих позаздрять в музеях.

 

Живуть там чарівнії різні клубочки,

 

Які в візерунки складаються точно:

 

Картини, панно, серветки й дрібнички –

 

Всілякі роботи лежать на поличках.

 

Також люблять там куховарить, в'язати

 

І вироби гарні з тканини зшивати,

 

Плести, прасувати і бісер низати…

 

Своїми руками там робиться свято.

 

Це місто стежину в життя прокладає,

 

Навчає усіх, хто бажанням палає.

 

Ну що ж, якщо досі ти в чомусь не певний…

 

Там класно! Заходь до шкільної майстерні!

 

 

 

Розвиток техніко – конструкторського мислення на уроках.

 

 

 

Ігрова діяльність учнів на уроках та позаурочний час.

 

Тема. Види орнаментів. Технологія виконання шва “штапівка”.

 

Гра “Блеф-клуб”.

 

Методичні рекомендації щодо проведення: Гра можепроводитися в усній або письмовій формі. Учням пропонуєтьсявизначити правильні й помилкові твердження, позначивши їх знаками “+” та “- “.

 

1)    “Раппорт” – це частина орнаменту, розташована в центрі.

 

2)    Рослинний орнамент містить зображення  листя, квітів, дерев.

 

3)    У геометричному орнаменті присутні зображення тварин.

 

4)    Це композиційний центр цього орнаменту. (Учитель демонструє орнамент)

 

5)    Штапівка – шов глухий.

 

6)    Штапівка – шов вільний.

 

7)    Штапівка – шов однобічний.

 

8)    Це графічне зображення шва “штапівка”.

 

9)    При вишиванні світло повинно падати зліва.

 

 

 

Тема. Професія – майстер народної вишивки. Оформлення виробу вишивкою.

 

Гра “ Я це знаю”

 

Учитель об’єднує учнів у дві команди і видає їм дидактичні комплекти: зразки швів, набори карток, на яких подано санітарно – гігієнічні вимоги і правила безпечної роботи під час вишивання.

 

Команда 1
1)Із запропонованих зразків виберіть лічильні й вільні шви. Свій вибір обґрунтуйте .
2) Із запропонованого набору карток виберіть ті, на яких подано санітарно – гігієнічні вимоги під час вишивання.
3) Які з розглянутих швів можна застосовувати при створенні геометричних орнаментів? Свою відповідь обґрунтуйте

 

Команда 2
1) Із запропонованих зразків виберіть однобічні і двобічні шви. Свій вибір обґрунтуйте .
2) Із запропонованого набору карток виберіть ті, на яких подано правила безпечної роботи під час вишивання.
3) Які з розглянутих швів можна застосовувати при створенні рослинних орнаментів? Свою відповідь обґрунтуйте .

 

    ВЛАСТИВОСТІ ТЕКСТИЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ

 

Гра «Місткий кошик»

 

       Учитель надає учням аркуші паперу з намальованим кошиком і пропонує написати на ньому всі терміни, які діти пам’ятають із раніше вивчених тем. Головне – щоб «кошик був місткий і заповнений». Невдовзі учитель зупиняє гру і просить одного з учнів зачитати слова. Учні викреслюють назви, які повторюються в їхніх записах. Переможцем виявляється той, у кого записано найбільше термінів.   

 

 

 

Проведення хвилинки відпочинку

 

Рухи діти повинні виконувати, сидячи за партами.

 

Треба, діти, нам хвилинку приділити відпочинку:

 

Простягніть вперед ви ніжки, потягніться, наче кішка,

 

Помахайте головою, мов не згодні ви зі мною.

 

Вправо, вліво поверніться, до сусіда посміхніться.

 

Від роботи відпочили? Знов приймаємось за діло! 

 

ВИШИВКА ЯК ТРАДИЦІЙНИЙ ВИД ДЕКОРАТИВНО-

 

УЖИТКОВОГО МИСТЕЦТВА

 

Гра «Шукач помилок»

 

Учні слухають ствердження, у яких можуть бути помилки.

 

Необхідно ці помилки знайти та виправити.

 

§  Чим товща тканина, тим менша її довжина.

 

§  Полотняне переплетення ниток отримують шляхом переплетення ниток основи та піткання через одну.

 

§  Тканини полотняного переплетення неміцні, швидко зношуються.

 

§  Тканини полотняного переплетення мають різний ткацький рисунок з обох боків.

 

§  Здатність тканини вбирати вологу називають гнучкістю.

 

§  Здатність тканини утворювати м’які, спадаючі складки називають драпірувальністю.

 

§  Геометричні властивості – це розміри тканини: товщина, ширина, довжина.

 

§  Здатність тканини вбирати вологу називають гігроскопічністю.

 

§  Нитки основи йдуть упоперек тканини.

 

§  Нитки піткання розміщені вздовж тканини.

 

§  Технологічні властивості – обсипальність, зсідання.

 

§  Конструкційні матеріали – це матеріали, з яких виготовляють виріб.

 

ІНСТРУМЕНТИ ТА ПРИСТОСУВАННЯ ДЛЯ ВИШИВАННЯ.

 

                 ВИДИ ВИШИВАЛЬНИХ ШВІВ

 

Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно – гігієнічні вимоги під час виконання завдань практичної роботи:

 

а) організація робочого місця:

 

Ваші руки працьовиті,

 

Спритні і талановиті.

 

Лад, порядок вони знають,

 

Звично речі розкладають:

 

Все для правої – праворуч,

 

Все для лівої – ліворуч.

 

б) правила безпечної праці під час виконання ручних робіт

 

БЖ під час роботи з голками, шпильками, ножицями

 

Перш ніж голку в руки брати,

 

Треба правила гадати:

 

Як із нею працювати,

 

Щоб проблем зовсім не мати.

 

 

 

В голок й шпильок гострі жала,

 


Їх не кидай де попало.

 

Пам’ятай, що при роботі

 

Їх не слід тримати в роті.

 

 

 

Голку, завжди пам’ятай,

 

Без ниток не залишай,

 

Користуйся обережно

 

І в свій одяг не встромляй.

 

 

 

Дуже добре звичку мати

 

Голку в гольнику тримати.

 

Раптом голка поламалась.

 

Далі, щоб біда не сталась,

 

 

 

Ти шматочки всі збери,

 

В папірець їх загорни,

 

Викинь все це у сміття,

 

Прибери все до пуття.

 

 

 

Всі ножиці в руках тримали, безперечно

 

Та можуть і вони бути небезпечні.

 

Хай знає учениця кожна,

 

Як працювати з ними можна.

 

 

 

Праворуч ножиці лежать.

 

Якщо їх треба передать,

 

Сама за леза їх візьми,

 

Кому даєш, до того кільця поверни.

 

 

 

Тканину будеш розрізати,

 

Повинна пальці так тримати,

 

Щоб раптом їх не зачепить.

 

Уважна будь! І від біди це захистить!

 

 

   ЛІЧИЛЬНА ГЛАДЬ (ПРЯМА, КОСА, КАЧАЛОЧКИ)

 

ТА ВІЛЬНА ГЛАДЬ (ХУДОЖНЯ, ДЕКОРАТИВНА, БІЛА)

 

Букети квітів розкладала

 

На полотні свого життя,

 

Їх гладдю вдало вишивала,

 

Так прикрашала суть буття,

 

Щоб кращим стало і рівнішим…

 

 

 

Життя – у вишивці,

 

А вишивка – життя,

 

На полотні найтонші, найвірніші,

 

Розкладені жіночі почуття…

 

 

 

«Мені війнула в очі сивина,

 

Та я нічого не везу додому,

 

Лиш згорточок старого полотна

 

І вишите моє життя,

 

І вишите моє життя на ньому».

 

Дмитро Павличко

 

                    

ОСТАТОЧНА ОБРОБКА ВИРОБУ

 

   У ч и т е л ь. А розпочнемо урок ми з цікавої та всім відомої гри «Хрестики – Нулики». Сьогодні це буде змагання команд. (Учні розподіляються на дві команди, обирають капітанів, визначають, яка з команд буде робити хід першою). На обміркування надається п’ять секунд, після чого має пролунати відповідь. Гра закінчується, коли одна з команд «закриє» будь-яку пряму лінію на матриці гри.

 

   Гру буде присвячено вишиванню, тому що саме сьогодні ми закінчуємо роботу з виготовлення вишитих виробів.

 

                                            Матриця гри

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

 

Запитання до гри

 

1.     Що називають вишиванням? (Вишивання – техніка прикрашання текстильного чи іншого виробу за допомогою різного виду стібків нитками, а також перлами, бісером, коштовним камінням).

 

2.     Скільки видів швів налічує українська вишивка? (Понад 100 швів)

 

3.     Які є техніки вишивання? (Є техніки вишивання лічильні і вільні).

 

4.     Які шви належать до лічильної техніки вишивання? (Хрестик, штапівка, лиштва, мережки тощо).

 

5.     Як виконують лічильні шви? (Лічильні виконують за точним розрахунком ниток на тканині).

 

6.     Які шви належать до вільно техніки вишивання? (Гладь вільна без настилу, гладь вільна з настилом, полтавська гладь, художня гладь).

 

7.     Як виконують вільні шви? (Вільні не потребують точного розрахунку ниток, вони найчастіше вишиваються за попередньо нанесеним контуром малюнка на тканину).

 

8.     Що таке лиштва? (Пряма гладь).

 

9.     Як ви розумієте термін «стилізація малюнка»? (Спрощення, творча переробка форм реального світу з найбільшим художнім узагальненням).

 

МАШИНИ І МЕХАНІЗМИ. ШВЕЙНА МАШИНА

 

Гра «Хрестики – нулики»

 

Клас ділиться на ланки, які готуються до гри «Хрестики – нулики».

 

                                    Матриця гри

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

 

 

Питання до гри

 

1.    Що називають механізмом?

 

2.    У чому полягає відмінність між механізмом передавання руху і механізмом перетворення руху?

 

3.    Як називають деталь, що передає рух?

 

4.    Як називають деталь, що сприймає рух?

 

5.    Які ви знаєте механізми передавання і перетворення руху в шкільних майстернях?

 

6.    До якого типу механізмів належить привід ніжної швейної машинки?

 

7.    Назвіть механізм перетворення руху, який широко застосовують у домашніх умовах.

 

8.    Яку передачу застосовують у вашому велосипеді?

 

9.    Яку передачу застосовують під час намотування нитки на шпульку?

 

Розділ III Презентація та оцінка результатів проектної діяльності (2 год)

 

Найголовніша нагорода, яку ми отримаємо за свою працю, полягає не в тому, що ми здобудемо, а в тому, ким ми станемо

 

в результаті своєї праці.

 

Джон Раскін

 

Тема. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ОФОРМЛЕННЯ ТВОРЧОГО ПРОЕКТУ, ЕКОНОМІЧНІ РОЗРАХУНКИ, МАРКЕТИНГОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ, РОЗРОБЛЕННЯ РЕКЛАМИ. Практична робота

 

                  «Компонування портфоліо проекту»

 

Цілі:

 

навчальна: поглиблення знань учнів про сутність та етапи економічного аналізу проекту; формування вмінь визначати собівартість та ціну, здійснювати економічне обгрунтування проекту;

 

розвивальна: розвиток економічного мислення, уваги;

 

виховна: виховання допитливості та наполегливості.

 

Обладнання, матеріали та наочність: зразок проекту.

 

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

 

ХІД УРОКУ

 

І.      Організаційна частина

 

Перевірка наявності учнів, підготовленості їх до уроку, наяв­ності робочого одягу.

 

II. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів

 

Обговорення проблеми в загальному колі

 

   Назвіть основні етапи розробки навчального проекту.

 

   Як розраховують вартість матеріалів на одиницю виробу?

 

III.  Мотивація навчальної діяльності учнів

 

Учитель. Виготовляючи будь-який виріб, необхідно з’ясувати, чи є цей проект економічно вигідним, чи є потреба в за­міні використаних матеріалів чи технології виготовлення виробу в цілому, тощо. Щоби з’ясувати ці питання, проводять експертизу проекту. Ви повинні зробити розрахунок вартості виробу з метою їх можливої реалізації. Відповідно до своїх виробів, які ви розробляє­те, ви повинні створити для них рекламу.

 

IV. Повідомлення теми уроку

 

Учениці записують у робочі зошити тему — «Заключний етап проектної діяльності: економічні розрахунки, маркетингові дослі­дження, розроблення реклами».

 

V.Осмислення змісту і послідовності застосування практичних дій Практична робота «Компонування портфоліо проекту»

 

1      інструктаж з охорони праці (див. додаток 1)

 

2      Виконання завдань практичної роботи і поточний інструктаж

 

Коментар для педагога. У ході заключного етапу роботи над проектом учні закінчують економічний аналіз, проводять економічний аналіз, здійснюють міні-маркетингове обґрунтування об’єкта проектування, при цьому визначається доцільність реалі­зації виробів.

 

Робота відбувається за зразком «Творчий проект: “ Лялька мотанка — народна іграшка”» (див. додаток 2).

 

Завдання уроку:

 

   економічне обґрунтування проекту;

 

    маркетингові дослідження;

 

   розроблення реклами;

 

    компонування портфоліо проекту.

 

Під час роботи учнів учитель проводить поточний інструктаж.

 

3     Заключний інструктаж

 

Підбиття підсумків практичної роботи, аналіз характерних по­милок, оцінювання виконаної роботи..

 

VI.  Рефлексія

 

«Запитальний ряд»

 

   Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

 

   Де можна застосувати знання, які ви сьогодні здобули?

 

   Чи впоралися ви зі своїми завданнями?

 

   Що найбільше сподобалося та запам’яталося на уроці?

 

VII.Мотивація оцінок за урок, виставлення їх у журнал, щоденники

 

VIII.  Підсумок уроку

 

Учитель. Як сказав Джон Раскін: «Найголовніша нагорода, яку ми отримаємо за свою працю, полягає не в тому, що ми здобу­демо, а в тому, ким ми станемо в результаті своєї праці».

 

Заключний етап проектної діяльності — це економічні розра­хунки, маркетингові дослідження, розроблення реклами.

 

IX.  Прибирання робочого місця

 

 

 

Тема. ПРЕЗЕНТАЦІЯ ТА ОЦІНКА РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОЕКТНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Цілі:

 

навчальна:формування досвіду в роботі з творчими проектами, удосконалення вмінь публічного виступу, проведення обговорення, дискусії, оцінювання своєї і чу­жої роботи;

 

розвивальна: розвиток уміння аналізувати, узагальнювати, підсумовувати;

 

виховна: виховання наполегливості і цілеспрямованості в роботі над проектом.

 

Обладнання, матеріали та наочність: комп'ютер, проектор, презентація, виконана в Power Point, бланки оцінювання.

 

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

 

ХІД УРОКУ

 

І.  Організаційна частина

 

У класі виставлені вироби, виконані учнями. Учитель вітає учнів.

 

Коментар для педагога. Головна мета уроку — формування досвіду в роботі з творчими проектами. Проект має складатися з: 1) портфоліо; 2) ляльки-мотанки в українському народному одязі, виготовленої ученицею.

 

Під час виконання проекту важливо звертати увагу на його ма- теріалоємкість і вартість. Кожна учениця отримає по три оцінки: за пояснювальну записку, за виріб, за публічний виступ. Урок ми­нає у вигляді бесіди, дискусії, аналізу зробленого.

 

Дискусію організовує і спрямовує вчителька, надаючи можли­вість ученицям висловитися, доповнює, направляє хід обговорен­ня, чергуючи бесіду з виступами учениць.

 

II.  Презентація та оцінка проектної діяльності

 

Учитель. Ви завершили виконання творчих проектів і сьо­годні ми проведемо їхнє обговорення. Ви розкажете; про свої досяг­нення та труднощі і відповісте на запитання товаришів. На уроці доведеться публічно виступати, відстоювати свої ідеї, а також спро­бувати оцінювати результати своєї роботи і роботи товаришів.

 

» Захист проекту

 

Захист проекту можна здійснювати за таким орієнтовним пла­ном:

 

      відповідає готовий виріб задуму, розробленим критеріям;

 

    які орієнтовні матеріальні затрати;

 

    скільки часу виготовляли ляльку;

 

    що нового внесено в технологію виготовлення подібних ігра­шок;

 

    оформлення ляльки;

 

    яка орієнтовна вартість та її порівняння з вартістю таких виро­бів у художніх салонах, ринках тощо;

 

    які труднощі виникали під час виконання творчого проекту, шляхи їх подолання;

 

    порівняння реальних результатів із запланованими завданнями;

 

   чому дістали саме такий результат; що потрібно зробити для того, щоб покращити результати роботи;                        ,

 

    плани на майбутнє.

 

Для захисту проекту можна використати його презентацію, ви­конану в програмі PowerPoint

 

III. Оцінка проектної діяльності

 

Після того як усі проекти будуть представлені, учитель спільно

 

з ученицями підбиває підсумки уроку:

 

    Діяльнісні підсумки. (Що ми з вами встигли зробити?)

 

    Розвивальні підсумки. (Чого ви навчилися, в чому стали розум­нішими? Наприклад, навчилися узгоджено працювати в групі, грамотно здійснювати взаємодопомогу.)

 

    Змістовні підсумки. (На які запитання змогли відповісти? На­приклад: поставили особисті цілі й зуміли їх досягти.)

 

    Підсумки уроку. (Кому ви можете подякувати за

 

 роботу, за емоційну підтримку?)

 

І Підбиття підсумків учні вибирають кращі роботи.

 

 

 

Виконання прийомів і способів роботи, раціональність виконанняпраці та організації робочого місця, економне використання мате­рині , електроенергії, дотримання правил техніки безпеки, добро­совісність виконання роботи, упровадження самоконтролю.

 

Під час оцінювання виробу враховуються практична спрямонаність проекту, якість, оригінальність і закінченість виробу, його естетичне оформлення, виконання завдання з ефектами новизни, економічна ефективність проекту, можливість його більш широко­го використання, рівень творчості та ступінь самодіяльності учнів.

 

Під час оцінювання пояснювальної записки слід звернути увагу на повноту розкриття теми завдання, оформлення, чіткість, аку­ратність, правильність та якість виконання графічних завдань — схем, креслень.

 

Під час оцінювання захисту творчого проекту враховують ар­гументованість вибору теми, якість доповіді (композиція, повнота представлення роботи, аргументованість висновків), якість відпо- підей на запитання (повнота, аргументованість, переконливість), ділові та вольові якості виступаючого (відповідальне ставлення, прагнення досягнення високих результатів, можливість працюва­ти :і перевантаженням).

 

Критеріями оцінювання творчого проекту, які враховують оцінку , виріб і пояснювальну записку, можуть бути такі:

 

Оцінки 10, 11, 12 виставляють, якщо вимог до пояснюваль­ної записки повністю дотримано. Вона складена в повному обсязі, чітко, акуратно. Виріб виготовлений технічно грамотно з дотри­манням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Якщо це виріб декоративно-прикладної творчості, то тема роботи повинна бути цікавою. Роботу планували учні самостійно, вирішували задачі творчого характеру з елементами новизни. Робота має високу еко­номічну оцінку, можливість широкого застосування. Роботу або отримані результати дослідження можна використати як посібник на уроках праці чи на інших уроках.

 

  Оцінки 7, 8, 9 виставляють, якщо пояснювальна записка має невеликі відхилення від рекомендацій. Виріб виготовлений тех­нічно грамотно з дотриманням стандартів, відповідає естетичним вимогам. Якщо це виріб декоративно-прикладної творчості, то він виготовлений акуратно, якісно, але не має виняткової новизни. Ро­боту планували із несуттєвою допомогою вчителя, в учня спосте­рігається нестійкий потяг вирішувати задачі творчого характеру. Проект має хорошу економічну оцінку, можливість індивідуально­го застосування.

 

  Оцінки 4,5,6 виставляють, якщо пояснювальна записка вико­нана з відхиленнями від вимог, не дуже акуратно. Є зауваження до виготовлення виробу в плані його естетичного змісту, недотримання технології виготовлення, матеріалу, форми. Планування роботи за до­помогою вчителя, ситуаційний (нестійкий) інтерес учня до техніки.

 

Більш низьку оцінку за проект не виставляють. Він потребує переробки або доробки.

 

Оцінювання результатів творчості завжди драматичне та су­перечливе. Не треба абсолютизувати його правильність. Ближче до об’єктивної буде рейтингова оцінка, яка включає самооцінку, середню колективну оцінку експертів та оцінку вчителя.

 

IV.  Підсумок уроку

 

Учитель. Перша улюблена іграшка дитинства... У кожно­го з нас вона своя. Світ іграшок переживає зміни, як і світ людей. Раніше популярними були одні іграшки, тепер — інші. Українська іграшка, як і саме життя нашої нації, сягає глибокої давнини. Люб­лячі руки мам і бабусь завжди виготовляли для своїх малюків забав­ки з того, що було в домі: з клаптика тканини, рослинки чи овочу. Ляльку робили з кукурудзяного качана, возик із дерева, корів­ку — з маленького гарбузика... Ці іграшки були простими, але в них зберігалися сили землі і сонця, тепло рук рідних людей. Виготовля­ючи традиційні народні ляльки, ми пізнаємо, як жили і працювали наші предки, як вбиралися в будні і свята, якими були їхні звичаї та обряди. Цього не можна забувати, бо незнання історії свого народу веде до втрати майбутнього, занепаду і розладу національної куль­тури. Отже, збережімо і продовжимо традиції, виплекані народом!

 

Ми завершили вивчення модуля. Бажаю вам використати здо­буті знання в житті.

 

 

ЧАСТУШКИ О ТРУДЕ И ПРОФЕССИЯХ 

 

Говорю я всем знакомым,

 

Что хочу быть астрономом.

 

Не люблю я ночью спать,

 

Лучше звёзды изучать.

 



 

Я люблю перед всем классом

 

На уроках отвечать.

 

Этот опыт пригодится –

 

Я хочу артисткой стать!

 

 

 

Если, Петя, ты потом

 

Будешь депутатом,

 

То дневник твой может стать

 

Жутким компроматом!

 

 

 

- Пожалей меня, мамуля,

 

Дай мне школу пропустить!

 

- Ты ж, сыночек, там директор,

 

Должен ты на месте быть!

 

 

 

Я решил, что ни к чему

 

Боксом заниматься –

 

Стану я зубным врачом,

 

Все его боятся.

 

 

 

Вовка хвалится ребятам,

 

Что он станет адвокатом.

 

А пока не адвокат,

 

Он колотит всех подряд.

 

 

 

Быть разведчиком хочу я,

 

Ведь находчив я и смел.

 

Мама спрятала конфеты,

 

Я разведал где – и съел!

 

 

 

Наконец до десяти-то

 

Научился я считать.

 

И теперь судьёй по боксу

 

Я могу уж точно стать.

 

 

 

Стану мастером по стрижке

 

И Лариске отомщу –

 

Обстригу аж под мальчишку,

 

А потом тогда прощу.

 

 

 

На гимнастику хожу,

 

Ем лишь раз в неделю.

 

По секрету вам скажу:

 

Стать хочу моделью.